Mapa serwisu | Kontakt

Architektura rosyjska

Jaskółcze Gniazdo

Pomimo, że wpływy rosyjskie pojawiły się na Krymie dopiero pod koniec XVIII wieku architektura rosyjska zdominowała jego krajobraz. Po aneksji Krymu, działania Rosjan miały z jednej strony destrukcyjny wpływ na dotychczasową sztukę krymską, z racji represji jakie spadły na ludy podbite. Z drugiej strony, Krym cieszył się dużym zainteresowaniem Rosji, z czego wynikały wielorakie inwestycje przeprowadzane na półwyspie. Rosjanie wznieśli dwa największe miasta Krymu - Sewastopol i Symferopol.

Epoka rosyjska wprowadziła ponadto rozwój budownictwa cerkiewnego spośród którego najbardziej znane to cerkiew Zmartwychwstania Pańskiego w Foros (1892 r.), Sobór św. Aleksandra Newskiego w Jałcie oraz sobór św. Mikołaja Cudotwórcy w Eupatorii.
Ważne miejsce wśród zabytków architektury rosyjskiej zajmują także liczne pałace i rezydencje wznoszone na Południowym Wybrzeżu Krymu. Często swą unikalnością nie mieszczą się w ramach epok czy stylów architektonicznych. Urokliwości dodają im przepięknie skomponowane parki, którymi otoczone są rezydencje.

Pałac w Ałupce

Jednym z najznakomitszych przykładów takiej architektury jest Pałac w Ałupce. Pałac zbudowany dla generała Woroncowa (1782-1856, szczególnie wsławił się podczas wojen napoleońskich oraz wojen rosyjsko-tureckich pierwszej połowy XIX wieku) zaprojektowany przez angielskiego architekta E. Bloore'a i stylizowany według charakterystycznego dla epoki Tudorów stylu zamku romantycznego z XVI wieku.

Przyglądając się dokładniej pałacowi odnajdujemy podobieństwo z konturami góry Aj-Petri co dowodzi prawdziwości teorii, iż Bloore w swoim projekcie szczególnie zabiegał o to, aby zamek dobrze wpisywał się w górski pejzaż Ałupki. Co ciekawe, zachodnia część dziedzińca, gdzie znajduje się główne wejście do pałacu oraz zwrócona w stronę morza fasada pałacu, jest utrzymana w stylu mauretańskim. Bloore chciał tym samym podkreślić wpływy stylu architektury wschodniej. Ta część pałacu ozdobiona jest dodatkowo dwoma wieżyczkami minaretu i napisem w języku arabskim "Nie ma innego zwycięzcy oprócz Allacha". W tej części pałacu możemy poczuć się jak u wejścia do muzułmańskiego meczetu.

Obecnie pałac stanowi muzeum ze swoistą kolekcją zachwycających dzieł sztuki: obrazów, przedmiotami z brązu, porcelany i kamienia. 150 komnat pałacu kryje w sobie wyrafinowany gust oraz rozmaitość stylów. Masywne meble datowane są na I połowę XIX w. Pokój gościnny udekorowany jest portretami i obrazami przedstawiającymi panoramę Krymu. Ściany Małego Saloniku, zwanego Chińskim, pokryte są chińskimi matami. W skład kolekcji obrazów w pałacu wchodzą dzieła najznamienitszych twórców rosyjskich m.in. Lewickiego, Szedrina, Ajwazowskiego.

Frontową część pałacu stanowi Taras Lwów, powyżej którego znajdują się dwie białe, marmurowe fontanny. Wokół pałacu leży piękny park z I połowy XIX w.,
założony K. Kebacha. Na powierzchni 40 ha rośnie 200 gatunków drzew i krzewów. Droga przechodząca przez park dzieli go na dwie części: Górną (w stylu angielskim) i Dolną (w stylu francuskim). Wewnątrz parku znajdują się piękne polany, stawy i jeziorka, rzeczki z kaskadami wodospadów.

Jaskółcze Gniazdo

Kolejnym zabytkiem, który pełni nieformalną role wizytówki całego półwyspu jest zamek Jaskółcze Gniazdo. Swą nazwę zawdzięcza niezwykłemu położeniu na samym skraju skały Aurora. Początkowo zameczek był jedynie drewnianym domkiem zbudowanym dla nieznanego generała rannego w rosyjsko-tureckiej wojnie 1877-1878. W kolejnych latach został nabyty przez carskiego nadwornego lekarza i przebudowany w kamieniu. Kolejni właściciele urokliwego zameczku pozostawili po sobie liczne wspomnienia i legendy.
O nich, słucha się najlepiej już na miejscu, stojąc na balkonie wiszącym tuż nad morzem.