Mapa serwisu | Kontakt

Malarstwo i sztuka dekoracyjna

Jaskółcze Gniazdo

Współistnienie kultur wschodu i zachodu, chrześcijaństwa z islamem, nadaje sztuce, z która spotykamy się na Krymie unikalny charakter. Oryginalność lokalnej twórczości odzwierciedla w każdym swym aspekcie zawiłości historyczne oraz nietypowość kulturową Krymu.
Ponieważ religia muzułmańska nie pozwala na przedstawianie w sztuce wyobrażeń ludzi sztuka tatarska sprzed XIX i XX wieku to przede wszystkim kaligrafie i motywy zdobnicze.
Szczególnie tam gdzie kultura tatarska jest najbardziej żywa możemy podziwiać tatarskie stroje ludowe, nakrycia głowy, ozdoby, biżuterię.

Głęboko zakorzeniona w kulturze była tatarskiej sztuka szycia i haftowania. W odróżnieniu przykładowo od Rosjan, Ukraińców, Tatarzy nie haftowali odzieży wierzchniej, lecz to, co mogło udekorować wnętrze gospodarstwa domowego: ręczniki, obrusy, dywaniki, zasłony, serwetki itp.
Hafty wykonywane były zielonymi, fioletowymi, srebrnymi nićmi na jasnych materiałach. Wzory w szczególności oparte na motywach kwiatowych (maki,
rumianki, bratki), ubogacało użycie korali i pereł. Więcej o tradycji tatarskiej >>

Podczas gdy najwięcej bogactw sztuki tatarskiej możemy odnaleźć w Bakczysaraju, sztukę związaną a Ormianami spotkamy wszędzie tam gdzie
działał nie tylko najwybitniejszy malarz krymski, ale również jeden z najznakomitszych, dziewiętnastowieczny przedstawiciel poetyckiego stylu, marinizmu, Iwan Ajwazowski.
Założona przez niego szkoła kimeryjska zgromadziła szereg utalentowanych artystów (Konstantin Bogajewskij, Maksymilian Wołoszyn, Manuk Magdesian).
Razem z Magdesianem Ajwazowski założył pierwsze galerie malarstwa na Krymie, w Teodozji i Symferopolu. Najpopularniejszym tematem przedstawień
artystów były krajobrazy oraz wizerunki Morza Czarnego. Najciekawsze dzieła jednak przypisywane są Ajwazowskiemu, który wykazywał niezwykłą umiejętność zjednoczenia żywiołu morza z krajobrazem nieba, operowania światłem oraz tworzenia sennego, tajemniczego charakteru swoich płócien.

Karaimski wkład w malarstwo krymskie to dzieła Michaela Kazaza (1889- 1918) z Sewastopola. Jego prace możemy oglądać w Muzeum Malarstwa w Sewastopolu.

Kategoria: