Mapa serwisu | Kontakt

Autobus na Krymie

Najbardziej rozwinięta na Krymie jest komunikacja autobusowa. Największym przewoźnikiem jest KrymAutoTrans, którego pojazdy są oznakowane charakterystycznym skaczącym koniem.
Należy też do niego teren dworcu autobusowego („Symferopol-kurortnyj”), gdyż jest to były monopolista państwowy a obecnie sprywatyzowana spółka z o.o. Bilety są do nabycia w kasach, które są od razu rozpoznawalne po widocznych długich kolejkach oraz po dużej żółtej literze M położonego w pobliżu McDonalda. Przed kasami znajduje się tablica informacyjna na której umieszczony jest aktualny rozkład jazdy i ceny.

KrymAutoTrans realizuje połączenia do większości miejscowości półwyspu Krymskiego, niektóre co prawda są rzadkie. Najbardziej ubogim w połączenia autobusowe jest kierunek północny. Najbardziej popularnymi są kierunki: Jałta, Ałuszta, Sewastopol, Bakczysaraj, Sudak. W te miejsca autobusy odjeżdżają nawet co 10 minut. Częstotliwość uzależniona jest oczywiście od sezonu – wzrasta od maja i powoli spada na koniec września. Bardzo ważną informacją jest również to, że po godz. 17:00 do Symferopola nie przybywa już żaden pociąg z „kontynentu”, w skutek czego ostatnie połączenia międzymiastowe odjeżdżają najpóźniej o godz. 20.30. Od tej godziny aż do 6.00 rano kasy biletowe pozostają zamknięte.

KrymAutoTrans posiada trzy rodzaje pojazdów:

1) Mikrobusy (Mercedes, Volkswagen, Ford, Iveco, Toyota i inne) mieszczące maks. do 25 osób. W większości nie posiadają bagażników (lub są one bardzo małe) i bagaże trzeba zabrać do środka. Miejsca zazwyczaj są numerowane, ale pasażerów zajmują je chaotycznie. Pojazdy są przeważnie w dość dobrym stanie techniczny, nie posiadają jednak klimatyzacji. Czas przejazdu jest najkrótszy w porównaniu do innych, z czym wiąże się nieco wyższa cena.

2) Autobusy (Ikarus, Iveco, rzadziej ŁAZ) zabierają do 44 pasażerów. Ich atutem są duże bagażniki. Bilety sprzedawane są wyłącznie z miejscówkami. Autobusy te najczęściej są w nie najlepszym stanie, nie posiadają klimatyzacji, role której ogrywają szeroko otwarte okna. Stanowią one jeszcze radzieckie pozostałości i w najbliższym czasie pewnie będą wycofane z ruchu. Jednakże te wszystkie „zalety” autobusów powodują, że cena przejazdu jest najniższą wśród innych środków (prócz trolejbusów). Czas podróży jest również tylko trochę dłuższy od mikrobusów (np. z Symferopola do Jałty się jedzie tylko 15 min. dłużej).

3) Nowe autobusy (Mitsubishi oraz Otoyol) są nieco mniejsze. W środku znajduje się maks. 28 miejsc siedzących. Jeżdżą na drogach krymskich zaledwie od 2001 roku i ostatnio ich liczba znacznie się zwiększyła. Autobusy są całkiem nowe, wyposażone w klimatyzacje, posiadają średnich rozmiarów bagażniki. Jedyną ich wadą są nieco małe krzesła. Miejsca są oznakowane na dole, co powoduje iż pasażerowie często siadają i tak tam gdzie im się bardziej podoba. Przejazd tymi autobusami jest bardzo wygodny, nie odczuwa się upału, ale i znacznie droższy niż w starych autobusach – prawie taki sam jak w mikrobusach. Czas przejazdu jest porównywalny do przejazdu mikrobusem. Do dodatkowych zalet można zaliczyć ładnie ubranych w białe koszulę kierowców, co na Ukrainie jest jeszcze słabo rozpowszechnione, tutaj to świadczy o standardzie świadczonej usługi.

Kontrolę biletów realizują kontrolerzy tuż przed samym odjazdem pojazdu. Bilety lepiej zachowywać do końca gdyż rzadko, ale może być sprawdzony na trasie przejazdu. Korzystanie z bagażnika jest dodatkowo płatne (1 UAH/miejsce). Wszystkie połączenia startują punktualnie z dopuszczalną tolerancją w 5 min. W sezonie przeważnie każdy autobus wyjeżdża z dworca pełny co eliminuje prawie możliwość dosiadania po drodze.

W odróżnieniu od pociągu i trolejbusu międzymiastowego brak biletów w sezonie w kasach autobusowych prawie nie występuje. Może dotyczyć wyłącznie połączeń rzadkich (np. Jałta-Bakczysaraj lub Jałta-Sudak), które odbywają się 1-2 razy dziennie. W tym celu bilet warto zarezerwować wcześniej, dopłacając do ceny ok. 0.90 UAH. Najlepszym rozwiązaniem jednakże będzie przejazd z przesiadką w Symferopolu lub Sewastopolu. Nadrobimy trochę kilometrów, ale zaoszczędzimy czas. Na dodatek nie będzie to dużo droższe.

Jeżeli zajdzie sytuacja że nie zdążysz zakupić biletu w kasach – można spokojnie to zrobić bezpośrednio u kontrolera (dopłacając ok. 0.90 UAH) lub u kierowcy.

krym-info